Jag har en massa morötter över - vad kan jag göra med dem?

Mat du kan göra med en morot


Låt oss se. Jag är i läget att jag har sått en massa morötter, vilket var jättekul i våras och hela sommaren då de bara vuxit och vuxit. Men nu då? Jag kan inte tvinga i ungarna morötter till var middag...

Några saker att göra med morötter

* Soppa. 

Min grönskassoppa består av de grönsaker jag har hemma plus två lagerblad och sex kryddpepparkorn och salt efter smakpreferens.

Hacka allt till ganska små delar. Morötterna till ca en dubbel femkronas tjockled, löken i hela ringar (ungarna äter ändå inte den men den ger oavsett god smak). Potatisen låter jag vara lite större så den inte kokas i sönder helt, bitar om ca tre centimeter fast i klyftor typ.

Sedan lägger jag i en grönsaksbuljongtärning, fast det går bra med kyckling/fågel om du inte har grönsaksbuljong hemma. Som du ser, det mesta funkar.

Koka i ca tio minuter beroende på hur du vill ha grönsakerna. Jag gillar att ha morötterna lite hårda.

Låt svalna i ytterligare tio minuter. Är det hos dig med familj som hos mig, så behövs varsin macka med smör också till, sedan klart!

Med hackande och allt ca 30 minuter.

* Tillbehör, istället för potatis.

Som det låter, antingen att erstta eller komplettera/dryga ut potatisen. 

Skör i långa smala bitar på ca 1-1,5 cm tjocka och 10 cm långa. Lägg på bakpapper på en plåt, häll först ut lite olivolja på morötterna, salta därefter efter smak. Väl klart så in med allt i ugnen på 225 grader. räkna tio till femton minuter, också efter smak och krav på konsistens. Men ack så gott är det!

Har du dessutom olivolja med basilikasmak så blir det än mer ljuvligt!.

Källa; vad folk lärt mig som jag ändrat så det passar mig :)

-------

Om du gillade, avskydde, beundrade eller hånskrattade åt det här inlägget, tipsa om det på Facebook, twittra eller mejla vidare genom knapparna nedan, så är du snäll! Ja, eller varför inte kommentera? Du vet kanske än mer om ämnet?! Mvh Per

Kommentarer