Hur många olika sorters Grönstedts konjak (cognac) finns det?




Bild av 3centista från Pixabay 


Grönstedts Cognac är fransk så in i Norden!

Det vill säga, det är en riktig cognac tillverkad i Frankrike men ihopblandade av en svensk i Norden, Johan Daniel Grönstedt som 1846 köpte in franska råvaror till Sverige och blandade den första cognacen i sitt eget namn.

Idag finns det fem olika cognacs i grundsortimentet utav Grönstedts. Mindre limiterade versioner släpps ibland, så det exakta svaret vet jag inte, om du räknar med alla små specialutgåvor.

Men med tanke på att de flesta i Sverige endast känner till den gröna respektive den blå cognacen, så tänker jag att jag utgår ifrån grundsortimentet, eller snarare bassortimentet, och då är det fem styck olika sorter: Grönstedts *** , VS, Grönstedts Monopol, VSOP, Grönstedts VO, Grönstedts XO samt Grönstedts Extra, som är dem äldsta, den längst lagrad.

Det finns ett grymt trevligt presentpaket med alla dessa cognacs i små peesentflaskor i 10centilitersflaskor, om jag inte minns fel på storleken, som jag varmt rekommenderar om du vill upptäcka Grönstedts cognac, mycket gott!

Källor: Systembolagets hemsida samt Per själv.

/Per

———————————————————

Om du gillade, avskydde, beundrade eller hånskrattade åt det här inlägget, tipsa om det på Facebook, twittra eller mejla vidare genom knapparna nedan, så är du snäll! Ja, eller varför inte kommentera? Du vet kanske än mer om ämnet?! Mvh Per

Kommentarer